System message

Kötelező biztosítás: egyre durvábbak a javítási számlák

Nagyjából százezer forinttal emelkedett az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál 2023-ban, és meghaladta a 900 ezer forintot. Közben egyre több a jármű az utakon: csak személyautóból több mint 4,3 milliónak van biztosítása.

Nagyjából a felére olvadt tavaly a biztosítók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) üzletágban elért nyeresége, annak ellenére, hogy a díjbevétel nagyot nőtt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken közzétett, az üzletágra vonatkozó, friss statisztikáiból.

A jegybank adatai szerint a biztosítók tavaly 306,5 milliárd forintnyi bruttó díjat szedtek be kgfb-ből, ami 11,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi volument. És bár a károk száma több mint háromezerrel, 136,5 ezerre csökkent tavaly, a bruttó kárkifizetések értéke már csak kevéssel maradt el a 70 milliárd forintos szinttől, ami 10,9 százalékos emelkedés a 2022-es 62,8 milliárdhoz képest. A kárfelhasználás összege eközben hasonló mértékben, 10,2 százalékkal emelkedett, és megközelítette a 123,5 milliárd forintot.

A kötelező biztosítással kapcsolatos működési költségeket viszont sikerült kordában tartaniuk a biztosítóknak, az ezen a soron elszámolt, 40,1 milliárd forint körüli nettó összeg nem egészen 2 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az üzletág eredményén azonban már ez sem segített: a szokásos vállalkozási eredmény tavaly 4,3 milliárd forintot ért el az üzletágban, ami alig több, mint a fele a 2022-es 8,3 milliárdnak.

Mindezek nyomán az egy kárra jutó kárfelhasználás átlagos összege is jelentős mértékben emelkedett tavaly: meghaladta a 904,5 ezer forintot, ami 12,9 százalékkal magasabb a megelőző évi 801,2 ezernél.

Ezen belül a személyautóknál 838,8 ezer forintos egy kárra jutó összeget mutatott ki az MNB, ami viszont majdnem 15 százalékos emelkedés a 2022-es átlaghoz viszonyítva. A legnagyobb egy kárra jutó kárfelhasználást egyébként – nem meglepő módon – a vontatóknál mutatták ki: a 2023-as, 1,92 millió forintos átlag azonban némileg elmaradt az egy évvel korábbitól.

A jegybank adatai szerint a kgfb-szerződések átlagos állománya is tovább emelkedett tavaly: a 6,27 millió szerződés közel 170 ezerrel – 2,7 százalékkal – volt több az egy évvel korábbinál. 

Ezen belül a személyautók szerződései adták a legnagyobb, 4,32 milliós szeletet, ami nagyjából 120 ezer darabos növekedés a 2022-es átlaghoz képest.

Ezzel tovább folytatódott a személyautó-állomány viszonylag gyors növekedése Magyarországon: 2018-ban még nagyjából 3,6 millió, kötelező biztosítással rendelkező gépkocsit tartottak nyilván, ami azt jelenti, hogy a számuk ötéves távon pontosan az egyötödével emelkedett.

Forrás